zaterdag 7 maart 2015

Mystery shoppen

Naast mijn studie doe ik af en toe aan mystery shoppen. Ik kan vanwege de privacy in dit bericht geen namen of bedrijven noemen, maar ik zal mijn best doen om er zo uitgebreid mogelijk over te vertellen.

Een mystery shopper wordt door een bedrijf ingehuurd om zijn/haar bedrijf te 'controleren'. Meestal hebben zij een specifieke vraag, bijvoorbeeld 'hebben mijn medewerkers genoeg kennis om een bepaalde vraag juist te beantwoorden?', soms willen zij de gehele klantenervaring weten.
Ik denk dat iedereen wel eens in een winkel heeft gestaan met de gedachte 'als het hoofdkantoor toch eens wist hoe onaardig/langzaam/arrogant die medewerkers hier zijn...'. En dat is precies waar een mystery shopper in beeld komt! Wij zijn ervoor om verbeterpunten aan het licht te brengen, maar ook om de hele goede winkels uit te lichten.

Ik ben al sinds 2012 in dienst van een bedrijf dat veel mystery shop opdrachten heeft. Ik begon met opdrachten voor een grote warenhuisketen. Ik moest dan 5 verschillende afdelingen bezoeken, op elke afdeling een verkoopgesprek voeren en een artikel kopen, daarna alles terugbrengen bij de klantenservice en vervolgens vulde ik mijn rapporten in. De verdiensten met afdeling waren 8 euro, dus met één bezoek had ik gelijk 40 euro te pakken.

Over de loop van de tijd zijn de opdrachtgevers veranderd. Ik doe op het moment de meeste opdrachten voor een grote drogist-keten, daarnaast zijn er af en toe opdrachten voor een schoenenwinkel en mag ik met enige regelmaat shoppen voor een bekende parfumerie-keten.

Ik heb deze maand best een aantal opdrachten gedaan, ik zal ze hier voor jullie op een rijtje zetten, met de verdiensten erbij:


- Voor de parfumerie-keten bezocht ik 2 filialen.

Per filiaal moest ik een verkoopgesprek voeren en voor 30 euro aan aankopen doen. De aankopen mocht ik niet terugbrengen, maar werden wel volledig vergoed (tot 30 euro). In dit geval kreeg ik dus niet in geld betaald voor mijn rapporten, maar had ik wel voor 60 euro aan 'gratis' verzorgingsproducten.


Mijn opbrengsten:
- Dagcreme
- Nachtcreme
- Hydraterend masker
- Handcreme
- Lippenstift
- Lipgloss
Voor iemand die fan is van verzorgingsproducten en nieuwe make-up, is dit natuurlijk ideaal!

- Voor de drogist-keten bezocht ik 9 filialen. Per filiaal moest ik een vraag stellen over een medicijn dat ik zocht en kijken hoe de drogist hierop reageerde met vragen en het uiteindelijke advies. Het leuke hiervan is dat elk filiaal weer anders is. Het ene filiaal voert het gesprek en het advies volgens het boekje, het andere filiaal weer totáál niet. De vergoeding hiervoor is 8 euro per filiaal plus de kosten van het gekochte medicijn (tot 2 euro), dus in totaal 72 euro plus 9 pakjes medicijnen, variërend tussen Paracetamol, ibuprofen en diclofenac.

- Voor een lingerie-keten bezocht ik 2 filialen. Per filiaal moest ik een verkoopgesprek over een beha voeren en kijken wat de medewerkster mij aanbood. Per filiaal moest ik een beha kopen die ik niet terug mocht brengen, dit werd tot 25 euro per aankoop vergoed. Toch weer 2 gratis beha's van mijn favoriete lingerie-keten :-).

Daarnaast staan er regelmatig andere opdrachten online, bijvoorbeeld voor een tankstation, een ander groot warenhuis, kledingwinkels voor mensen met een grotere maat, etc...

Heb jij wel eens een mystery shop opdracht gedaan, of zou jij het willen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten